Fagstoff
I have a dream that one day this nation will rise up and live out the true meaning of its creed: ‘We hold these truths to be self-evident, that all men are created equal.'
I have a dream that one day on the red hills of Georgia, the sons of former slaves and the sons of former slave owners will be able to sit down together at the table of brotherhood.
I have a dream that one day, even the state of Mississippi, a desert sweltering with the heat of injustice, sweltering with the heat of oppression, will turn into an oasis of freedom and justice.
I have a dream that my four little children will one day live in a nation where they will not be judged by the color of their skin but by the content of their character.
I have a dream today!
Tre måter å overbevise på
- Etos: gjennom talerens troverdighet; taleren må framstå som skikket til å velge etisk rett
- Logos: gjennom en overbevisende saksframstilling
- Patos: gjennom en appell til tilhørernes følelser
De tre ordene etos, logos og patos stammer fra gresk. Opprinnelig betyr de følgende:
- étos: karakter
- lógos: ord, språklig ytring
- pátos: sterk følelse, sinnsbevegelse
En oppfordring til handling
Det er viktig å huske på at de retoriske grepene ikke er et mål i seg selv, bare et middel til å nå det overordnede målet: å overbevise mottakeren. Når Martin Luther King framkaller sinne, medfølelse eller dårlig samvittighet med talen sin, er ikke målet at folk skal bli sinte, medfølende eller tynget av dårlig samvittighet, men at de skal handle. Når reklamen bruker humor og får oss til å le, er målet å avvæpne oss, slik at vi blir mottakelige for salgsbudskapet og kjøper produktet. Patos, appellen til følelsene, er helt nødvendig i enhver tekst som skal overbevise.
Kompetansemål
Dekker delvis
- bruke begrepsapparat fra retorikken for å analysere og vurdere tekster i ulike sjangereLæreplan i norsk
- analysere og vurdere sammenhengen mellom innhold, virkemidler og hensikt i muntlige sjangereLæreplan i norsk
- analysere og vurdere argumentasjon i og påvirkning fra tekster i aviser, på TV og Internett ved hjelp av begreper fra retorikken
OPPGAVE
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar