mandag 23. januar 2012

Mandag 23.1

Det moderne dramaet
       Bryter med realismen i dramaet
       Opptatt av å beskrive indre sjelstilstander, drømmer, fantasier, minner og erstatter realismen med symbolikk og stilisering (forenkeling).
Vente på Godot

Introduksjon

Samuel Beckett (1906–1989) var en irskfødt forfatter som bosatte seg i Frankrike like før den andre verdenskrigen. Han skrev litteratur på både engelsk og fransk. På 1950-tallet ble Beckett en av de sentrale representantene for det såkalte absurde teatret. Målet for denne teaterformen var å vise – ofte gjennom humor – at tilværelsen er absurd, det vil si uten mening.  

Om Vente på Godot

Også i skuespillet Vente på Godot (1952) er mangelen på mening i tilværelsen et sentralt poeng. I dette stykket møter vi de to landstrykerne Vladimir og Estragon. De står ved siden av et tre og venter og venter – på en person ved navn Godot. Hvem Godot egentlig er, og hvorfor de venter på ham, får vi aldri ordentlig vite. Det er heller ikke vesentlig for stykket. Det viktige er samtalene mellom de to karakterene og ventingen i seg selv. Det finnes ingen utvikling i handlingen, ingen forløsende slutt. Godot kommer aldri, og Vladimir og Estragon blir der de er, selv om de mer og mer tviler på om det er noe mening i å fortsette å vente.

Ingen kommentarer: